Bekijk profielpagina

Houthelden - Editie #13

Houthelden
Houthelden
Ken je houtliefhebbers die de maandelijkse ‘Houthelden’ ook willen ontvangen? Laat het ze weten, of stuur deze reportage door. Voor eerdere edities, zie reportage.houthelden.com.

Dirk Versluis is pas begonnen aan dit beeld van een uil, een egel, drie muizen en een jongetje.
Dirk Versluis is pas begonnen aan dit beeld van een uil, een egel, drie muizen en een jongetje.
Zeven helden van Dirk Versluis zijn stadskabouters in Amsterdam
,,Dit is inderdaad een prettig plekje’’, zegt houtkunstenaar Dirk Versluis (1964). We zitten onder het glazen dak van een voormalige kas, dat steunt op vier door hem ervoor aangepaste boomstammen. 
Hij zat eerder een paar honderd meter verderop, maar bewoners begonnen te klagen. ,,Ik mag daar niet meer zagen.“ Versluis hanteert namelijk graag de kettingzaag.
Zijn werk staat onder een afdak. Nog bruikbaar hout ligt opgestapeld tegen een hek. ,,Ik verzamel alle soorten: notenhout, appelboom, iep…” Is er een favoriet? ,,Nee’’, zegt hij. ,,Ik vraag regelmatig aan boomrooiers: ‘Heb je wat?’ En dan zie ik het wel. Ik wil wel altijd graag weten wat de oorsprong van een boom is.’’
Het glazen dak dat wordt gedragen door boomstammen.
Het glazen dak dat wordt gedragen door boomstammen.
,,Hier.’’ Hij wijst naar een grote ronde tafel van een uitgeholde stam. ,,Gemaakt uit de hoogste iep van Amsterdam.’’ De voormalig hoogste dan, want deze iep, die in het Westerpark stond, bleek ziek. ,,Ik heb er een gehad die was nog groter, een beuk, 1 meter 40 in diameter. ,,Als je goed kijkt…’’ Hij toont een foto van de doorsnede. ,,Dan zie je dat drie bomen in elkaar zijn gegroeid. Maar ik vind beuken geen fijne houtsoort om een beeld van te maken. Het barst als een gek.’’ 
Uilen
Een van zijn laatste projecten is een opdracht: ‘Zeven kabouters en een uil, kun je die maken?’ ,,Ik heb een bloedhekel aan uilen. Al die carvers maken uilen.’’ En kabouters? ,,Kinderachtig, toch? Maar zo’n vraag komt binnen en dan ga ik er toch mee aan de haal. Waarom vind ik het zo vervelend? Ik ben zelf een sprookje gaan schrijven.’’
Een van de zeven stadskabouters. Dit is Mussel, naar het voorbeeld Arie Boomsma.
Een van de zeven stadskabouters. Dit is Mussel, naar het voorbeeld Arie Boomsma.
Versluis: ,,Je denkt bij zo’n uil onwillekeurig toch aan die van de Fabeltjeskrant. Ik heb er een gemaakt die een boek vasthoudt. De verteller van het sprookje.“ Versluis was op dat moment bezig met het thema persoonlijke ontwikkeling. ,,Wat zijn mijn voorbeelden?, dacht ik.’’ En omdat de opdracht van Amsterdams Stadshout kwam: wat zijn Amsterdamse voorbeelden?
Ik heb een briefje achtergelaten in z’n sportschool, maar daar heeft-ie niet op gereageerd
,,De eerste die me te binnen schoot was Ron Blaauw. De Chef-kok. Mijn vader is de grootste held, maar die kon niet koken. Ik ook niet. Nou ja, ik kan wel koken, maar niet zó goed. Ik heb Ron Blaauw opgezocht.’’ Eerst praten en dan hakken. Een interview. ,,Hans Sibbel, de cabaretier, is ook een held. Wie is er knapper en sterker dan ik? Arie Boomsma. Ook een held. Ik heb een briefje achtergelaten in z’n sportschool, maar daar heeft-ie niet op gereageerd.’’
Een meisje fluistert de Amsterdamse kabouter Goggel iets in zijn oor.
Een meisje fluistert de Amsterdamse kabouter Goggel iets in zijn oor.
Zo heeft hij negen kabouterhelden verzonnen: Noos (Ron Blaauw), Dikkie (André Hazes), Rosita (Willeke Alberti), Mussel (Arie Boomsma), Paddo (Henk Schiffmacher), Gappie (Hans Sibbel) en Goggel (Eberhard van der Laan). Het moesten er zeven zijn en daarom zijn Wubbo Ockels en Ivo Niehe achtergebleven. Want die had hij ook nog bedacht.
Baroniepad
De zeven staan inmiddels op het Baroniepad in Amsterdam-Zuid. Twee zijn van iepenhout, twee van acacia, twee van essen en één van els. ,,Ik had ze het liefst allemaal van acacia gemaakt, of eikenhout. Qua levensduur zijn die houtsoorten beter. Maar het moesten Amsterdamse kabouters worden uit Amsterdamse bomen. Acacia heeft beperkte diameters, daarom heb ik voor Dikkie essen gebruikt.’’
Werk in uitvoering: drie kikkers.
Werk in uitvoering: drie kikkers.
En de hoogste iep van Amsterdam? ,,Daar is een andere kunstenaar mee aan de slag gegaan. Ik heb van enkele reststukken nog twee stoelen gemaakt. Die staan nu op de plek van de boom in het Westerpark.’’
Druppels
Versluis had ook plannen met de Anne Frankboom. Een witte paardenkastanje, die in de tuin van Keizersgracht 188 stond en waarover Anne Frank schrijft in haar dagboek. Vanuit het Achterhuis had ze er zicht op. Maar hij mocht ‘m niet hebben, nadat de kastanje tijdens een storm in 2010 was bezweken. ,,Ik wilde de boom stelen, maar heb dat toch maar niet gedaan.’’ Hij had er druppels van willen maken. ,,Massieve druppels die naar beneden vallen. En de plek die ze in het hout achterlaten (dus ook druppels) zou hij omkeren. ,,Die zijn licht, en gaan omhoog.’’ 
Elf persoonsfiguren. Zoon zit op vaders knie, vader op grootvaders knie etc.
Elf persoonsfiguren. Zoon zit op vaders knie, vader op grootvaders knie etc.
Hij werkt als ingenieur bij de gemeente Amsterdam. Het traject van de tram naar IJburg verlengen, kademuren vervangen en een aanvaarbescherming aanbrengen in de Houthaven, zijn recente projecten. ,,Mijn vader, die timmerman was, is een groot voorbeeld. Hij heeft samen met mijn dochter een Tiny House gebouwd en ik heb voor op het dak een slak gemaakt. Als ornamentje.’’
Schakels
Versluis trekt een serie houten schakels onder het afdak vandaan. ,,Houtzagers (hij doet soms mee aan wedstrijden chainsaw carving) waren verrast dat ik dit los kon zagen.’’ De schakels zijn uit een stuk en zitten toch aan elkaar. Een ketting van hout. Aan de ketting zit een blok, en in het blok zit een mannetje. 
Onder het afdak staat ook een beeld van populierenhout, dat bestaat uit elf persoonsfiguren. Zoon zit op vaders knie, vader op grootvaders knie etc. ,,Ik hou van Droste-effect.“ Bovenin zijn mahoniehouten vlinderstukken aangebracht om een scheur in het hoofd van de grootste te helen. Als hechtingen bij een litteken. Er tegenover staat een bankje dat nog niet af is. ,,Het zonnebloembankje.’’ De vormen, zonnebloem links, klimop rechts, lopen in elkaar over. 
Schakels uit één stuk, die toch samen een ketting vormen.
Schakels uit één stuk, die toch samen een ketting vormen.
Versluis: ,,Hier ben ik gisteravond aan begonnen. Er lag nog een stuk els. Een collega vroeg of ik voor hem een beeld wilde maken. Ik zei: ‘ik ga erover nadenken’.’’ Het wordt: een uil (toch weer), een egel, drie muizen en een jongetje (z’n collega’s kleinzoon). ,,Alles uit een stuk.’’ Hij beweegt het blok met z'n hand heen en weer. ,,De egel maken is ingewikkeld. Ik leg ‘m op z’n rug, z’n poten houden een stok vast. Uil en egel kijken naar elkaar. Twee muizen komen links en rechts op de stok en de derde muis wordt vastgehouden door de egel.’’ Op de buik van die muis zit straks de kleinzoon. 
Het afdak met een aantal van de beelden die Dirk Versluis heeft gemaakt of aan het maken is.
Het afdak met een aantal van de beelden die Dirk Versluis heeft gemaakt of aan het maken is.
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
Houthelden
Houthelden @houthelden

Wie doet wat met hout en hoe? Dat is het uitgangspunt van Houthelden. Wil je de maandelijkse reportage ontvangen? Schrijf je dan hier in (mailadres is voldoende). Ik zou het erg leuk vinden als je 'm doorstuurt naar andere houtliefhebbers.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.